10 Aralık 2019 Salı

Birbirinden eğlenceli deneyler




"Karbonat-Sirke ile renk deneyi"

Malzemeler

  1. 1 su bardağı kabartma tozu ya da karbonat
  2. Farklı renklerde gıda boyası
  3. Sirke
  4. Plastik bardaklar (shot ya da likör bardağı boyutlarında)
Plastik bardakları bir tepsiye dizin. Bardakların içine birer yemek kaşığı karbonat koyun. Bardakların ortasına 4 damla gıda boyası ekleyin.  Gıda boyalarının üzerine birer yemek kaşığı daha karbonat ekleyin. Sirkeyi bardakların içine karbonatın üzerine doğru sıkın. 





Kutupta yaşayan hayvanlar neden üşümezler? 

Onları kürkleri korur elbet. Ama bunun dışında da bir şeyler olmalı...

Malzemeler
  1. Margarin
  2. Buzlu su içeren bir kap
  3. Lateks eldiven

İlk olarak elinizi eldiven giymeden buzlu suya sokun. Birkaç saniye sonra elleriniz üşümeye başlayacaktır. Daha sonra eldiven giyip (yağın kolay çıkması için) margarini elinize iyice yayın. Tekrar buzlu suya elinizi soktuğunuzda elleriniz üşümeyecektir. Kutuptaki hayvanlarda bulunan yağ tabakası sayesinde üşümediklerini öğrencilerinize bu şekilde açıklayabilirsiniz :)




''Ellerini sık sık yıkamalısın.'' Ama neden?


Malzemeler

  1. 3 dilim ekmek
  2. 3 tane açılıp kapanabilir saklama torbaları

Öncelikle poşetleri kirli, temiz ve kontrol grubu olarak etiketleyin. Kirli olan torbaya koyacağınız ekmeğe sınıfızdaki herkes dokunsun. Dokunan herkes ellerini yıkasın ve diğer dilime dokunsun. Bunu da temiz olarak etiketlediğiniz torbaya koyun. Son kalan dilimi kimseye dokundurmadan kontrol olarak etiketlediğiniz torbaya koyun. Hazırladığınız bu paketleri serin ve kuru bir yerde muhafaza edin. Günlük olarak kontrol ettiğinizde ekmeklerdeki oluşan küfün yoğunluğu neden ellerimizi yıkamamız gerektiğini çocuklara gösterecektir!





"Çıplak yumurta"
Malzemeler


  1. Cam kavanoz
  2. Sirke
  3. Yumurta


Çocukların kolayca kullanabileceği geniş ağızlı ve ağır olmayan kavanozun içine yumurtayı koyun. Şimdi sirkeyi alın ve bütün yumurtayı kaplayana kadar kavanoza dökün.Kavanozu kapatın ve maksimum 7 gün bir kenara koyun. Tam 7 gün sonra sirkeyi kavanozdan boşaltıp yumurtayı dışarıya çıkarın. Yumurta kabuğunu yıkayın. Sünger gibi yumuşak ve hafif yumurtayı yumurta kabuğu olmadan görebilirsiniz. 🙂




"Gemiler neden batmaz?Suyun kaldırma kuvveti olması yetmez!"

Malzemeler

  1. 2 portakal (1 soyulmuş, 1 soyulmamış)
  2. İçi su dolu şişe

Soyulmuş ve soyulmamış portakalları şişeye atın. Soyulmuş olan dibe çökerken kabuklu olan yüzeyde kalacaktır. Kabuklu olanda hava boşluğu daha çok olduğu için yoğunluğu daha azdır. Bu nedenle yüzeyde kalır. Gemiler de bu şekilde yoğunluklarını azaltarak yüzeyde kalırlar.





"Yanmaz Balon Deneyi"

Malzemeler:  


  1. 2 adet balon, 
  2. 1 adet mum, 
  3. kibrit 
  4. su
Deney Yapılışı: İlk balonu alın biraz şişirin ve yanan mumun alevine bırakın ki patlasın. Burada asıl amacımız çocuklara balonun alevle patlayabilir olduğunu göstermek. Sonra balonun içini bir miktar suyla doldurup tekrar şişirin ve tekrar alevin üzerinde tutun. Aman dikkat! Sadece suyun olduğu tarafı aleve yaklaştırın ki balon yanmasın. Bekleyin ve şunu görün, balon yanmayacak da patlamayacak da hatta biraz is olacak ama yine de patlamayacak.
Balonun içine su koyduğumuzda balon tutuşma sıcaklığına ulaşmaya çalışırken bir yandan su da ısınmaya başlıyor. Suyun ısınması ve sonrasında buharlaşması için alevden gelen sıcaklık kullanılıyor. Bu da balonun uzunca bir müddet tutuşma sıcaklığına gelmesini engelliyor ve balon patlamıyor.






"Plastik poşet ve kalem deneyi"

Malzemeler: 


  1. iki kilitli poşet (bilimsel adıyla polietilen torba), 
  2. bir kaç kalem 
  3. su

Deney Yapılışı: Bu deney de oldukça basit. Öncelikle kalemleri poşete saplıyoruz ve üzerinden su dökmeye başlıyoruz. İkinci kısımda polietilen torbanın yarısına kadar su dolduruyoruz. Sonra kurşun kalemler yardımıyla torbada delikler açıyoruz. Açtığımız deliğin karşısına denk gelen bir delik daha açıyoruz ve deney bitiyor.

                                         İlgili resim




Malzemeler:  

  1. Tuz, 
  2. toz şeker, 
  3. bal, 
  4. limon suyu, 
  5. çocuk sayısı kadar kaşık 
  6. gözleri bağlamak için bir bant
Deney Yapılışı: Kaselere bir miktar hepsinden konularak çocuklara gösterilir. Çocuklardan bunların ne olduklarını söylemeleri istenir. Sonra gözlerini  bağlayıp yiyecekler tattırılır ve hangisi olduğu bilmeleri istenir.
Bütün çocuklara tattırdıktan sonra yiyeceklerin acı mı ekşi mi tatlı mı yoksa tuzlu mu olduklarını görmeden nasıl anladıklarını sorarız. Burada tat alma da dilimizin işlevini öğrenmiş olurlar. Beş duyu organımızdan birine artık fazlasıyla aşina hale gelmişlerdir. Tabi deney bununla bitmiyor. Sonra dil gibi bir karton oluşturuyoruz ve dilimizin bölümlerine göre ayırıyoruz. Burada çocuklara dilimizin tat alma işlevlerine göre bölümlere ayrıldığını anlatmaya çalışıyoruz.
Dilimizin ucu tatlı yanları tuzlu arka yanlar ekşi ve en arkasının da acı tatları alabildiğini kartonun üzerindeki kısımları boyatarak öğretmeye çalışıyoruz. Bu şekilde deney yapan çocuklar hem görmüş, hem deneyim etmiş, hem de bilgiyi kaydetmiş olurlar.



"Marulların Renk Değişimi"


Malzemeler

  1. Kırmızı ,mavi ,siyah ,yeşil veya istenilen renkte mürekkep yada gıda boyası 
  2. Bardak 
  3. Marul
Bardaklara istenilen renklerdeki boyaları koyun. Üzerine su ilave edip ve marulları yerleştirin. Sınıfta çocukların gözlemleyeceği uygun bir yerde muhafaza edin. Şimdi sıra marulların renk değiştirme aşamalarını gözlemlemekte.






"Sütte renklerin dansı"

Malzemeler: 

  1. süt, 
  2. gıda boyası, 
  3. sıvı sabun, 
  4. kulak çubuğu


Deney Yapılışı: Genişçe bir tabağa bir miktar süt koyuyoruz. Sonra sütün üzerine damla şeklinde gıda boyası damlatıyoruz. Son olarak da ayrı bir kapta sıvı sabuna batırdığımız kulak çubuğu ile damlattığımız renklerin ortasına hafifçe dokunuyoruz. Sonuç? Biz çubuğu hareket ettirdikçe renklerde sütün içinde dalgalanmaya başlıyor. Tabi siz değil de deneyi yaptığınız çocuk bu hareketi yapsa daha eğlenceli olabilir. Kristalize şeker deneyi gibi tehlikeli bir tarafı yok deneyin. Rahat olabilirsiniz.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder