instagram

22 Mayıs 2018 Salı

okul öncesinde harf öğretimi

Okul öncesi eğitim alan çocukların almayan çocuklara göre her alanda daha başarılı oldukları aşikar.. Nasıl ki biz okul öncesi öğretmenleri okulun ilk günlerinde okula koşa koşa güle oynaya gelen çocukların yolunu dört gözle bekliyorsak ilkokul 1. sınıf öğretmenleri de yeni ekiplerinin okul öncesi eğitim alan çocuklardan oluşmasını istiyor.. Çünkü okul öncesi eğitimi alan çocukların almayan çocuklara oranla ilköğretimin ilk yıllarında bilişsel gelişim, sosyal-duygusal gelişim, fiziksel gelişim, dil gelişimi; özbakım becerileri, okula hazırbulunuşluk ve akademik başarı bakımından daha başarılı olduklarını bizden daha iyi gözlemleyebiliyorlar.

Okul öncesi eğitim uçsuz bucaksız  derya deniz. çocuğa ne verirsek o küçücük beyinleri sünger gibi emmeye hazır.. Tüm bu faydaları göz önünde bulundurarak ve bu miniminiklerin ilk öğretmenleri olarak ilkokula hazırlık sürecinde yanlış yapma ihtimalimizin neredeyse sıfır olduğunu belirtmek isterim.  Bazı okul öncesi kurumlarda okuma yazmaya hazırlık çalışmaları altında çocuklara harf öğretilmesi nedeniyle ilkokulda ses öğretimi yöntemiyle okuma yazmada güçlükler yaşanıyor. Bırakın biz bize düşeni yerine getirelim. çocuklara okul öncesinde harf öğretimi bizim işimiz değil. Okul öncesinde  rakamların ve harflerin öğretiminde yapılan yanlışlıklar ilkokul 1. sınıfta hiç bilmeyenden daha çok yoruyor öğretmeni.. "Nereden biliyorsun?" dediğinizi duyar gibiyim. çünkü tanıdığım bütün ilkokul öğretmenleri;" hocam yanlış öğreteceksen hiç verme daha iyi..  onları düzeltene kadar ekstra zaman ve çaba harcıyoruz" diye sürekli uyarıda bulunuyorlar.. okuduğum bir makalede ilkokul öğretmenlerinin okul öncesinde harf öğretimi ile ilgili görüşlerini buraya eklemeyi faydalı buluyorum..


“Okul öncesi eğitim ehliyetsiz kişilerce verildiğinde yarardan öte zarar verebilir. Kendi sınıfımdan örnek verecek olursam birinci sınıfta aldığım çocuklar arasından okul öncesi eğitim alanlar okula uyum ve sosyal beceriler açısından daha iyi durumdaydılar ancak ücretli olarak tabir ettiğimiz alan dışı arkadaşlar çocuklara dik temel harfleri ve rakamların yazılışını hatalı öğretmiş. Yapılan bu hatalı öğretimi düzeltene dek çok sıkıntı çektim ki bu benim 7. kez birinci sınıf okuttuğum yılda yaşadığım bir sorun. Yeni mezun arkadaşlar bu hatayı düzeltmede daha çok uğraşabilirler.”

“Okul öncesi eğitimin olmazsa olmaz bir şey olduğunu düşünüyorum çünkü çocuklar anasınıfında okul kültürünü almış oluyorlar. Okula alışma süreçleri kısa sürüyor ve böylece okulda asıl yapmaları gereken işe odaklanabiliyorlar. Özgüvenleri daha yüksek oluyor. Yalnız bu eğitimin kimin tarafından ve nasıl verildiği de önemli bence. Ücretli öğretmen olarak veterinerlikten mezun kişilerin de bu görevi yaptığını biliyorum. Bu sene sınıfımda ücretli öğretmenlerden eğitim alan öğrencilerim de vardı. Bir iki öğretmen ses çalışması kapsamında çocuklara harfleri “be-te-ye” gibi vermişler. 2004-2005 eğitim öğretim yılından itibaren ses temelli okuma yazma öğretimi yapıyoruz ve bitişik eğik yazı öğretiyoruz. Harfleri tek ses ile “be-te-ye” öğrenen öğrencilere ses yöntemi ile öğretmek ekstra zaman ve çaba gerektirdi. Çocuklar da bocaladılar. Okul öncesinde eğitimin önemli olduğunu ve yapılan yanlış uygulamaların da bir sonraki eğitim basamağında ket vurduğunu düşüyorum ve gözlemliyorum. Okul öncesinde verilen eğitimin kavram yanılgılarına yol açmaması ve yanlışı pekiştirmelerine fırsat vermemesi gerektiğini düşünüyorum.”

peki bizler neler yapabiliriz okul öncesinde ses farkındalığı ve ses çalışmaları ile ilgili...


  • Daire olup sırayla ismimizin baş harfiyle başlayan kelimeler bulup hareketleriyle şekilden şekle girebiliriz. mesela; "Benim adım Nuray ben nehir gibiyim. Benim adım Banu, ben balık gibiyim" gibi..
  • Çocuklara isimlerinin yazılı olduğu kağıtlar hazırlayıp isimlerinin kaç harften oluştuğunu saymalarını harf sayısı kadar kutucuk boyamalarını isteyebiliriz.
  • İsimlerinin baş harfiyle başlayan obje çizmelerini isteyebiliriz.
  • İsimlerinin yazılı olduğu kağıtlar ve hazırladığımız harfleri karışık olarak dağıtıp kendi isimlerini tamamlamalarını isteyebiliriz.  




5 yorum:

  1. Çok faydalı bir etkinlik sayfası olmuş hocam emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Öğretmen adayıyım yazınız bana ışık oldu mezun olduğum zaman ne yapmam gerektiği konusunda yardımcı oldu

    YanıtlaSil
  3. ücretli öğretmenler hakkındaki genellemeniz acı verici.Ben daha beter kadrolular gördüm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende bir okuloncesi öğretmeniyim bende ücretli öğretmenlik yaptım ama şunu söylemeliyim ki ordaki açıklama sayfa sahibine ait değil okuduğum bir makaleden alıntı diye ifade etmiş kendisi yani ben öyle anladim

      Sil