instagram

30 Mayıs 2023 Salı

2023 gelisim raporu hazirlama



Gelişim raporlarını doldururken sizlere yardımcı olacak cok işinize yarayacak arsivinize ekleyeceğiniz kazanım ve göstergelerin Word dosyasını buradan indirebilirsiniz


BİLİŞSEL GELİŞİM

Kendisi ve aile bireyleri ile ilgili bilgileri açıklayabiliyor. 

Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtabiliyor. Anne/babasının adını, soyadını, mesleğini, Anne/babasının saç rengi, boyu, göz rengi gibi fiziksel özelliklerini söyleyebiliyor. Telefon numarasını, ev adresini söyleyebiliyor.

Sınıfımızda yaptığımız etkinliklerden deney saatinde dikkat edilmesi gereken olaya odaklanıp merak ettiği soruları sorabiliyor. Dikkatini çeken olayı ayrıntılarıyla açıklayabiliyor.

Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında gösterilen nesneleri rengine, şekline, boyutuna, miktarına, kullanım amaçlarına göre eşleştirebiliyor/ eşleştirmede gelişimi devam etmekte. 

İleriye doğru birer birer ritmik saymada, söylenilen sayı kadar nesneyi göstermede, rakamlardan önce veya sonra gelen sayıyı bulmada, sıra bildiren sayıyı söylemede yaşından beklenilen düzeyde performans gösterebiliyor/gibi becerilerde gelişimi devam etmektedir.

Resimde gösterilen nesnenin adını, rengini, şeklini söyleyebiliyor/olumlu bir gelişim sergilemektedir.

Duyu organı ile ilgili yaptığımız çalışmalarda nesnenin dokusunu, sesini, kokusunu, boyutunu, tadını kolaylıkla söyleyebiliyor.
Geometrik şekillerin ismini söylerken zaman zaman desteğe ihtiyaç duyabiliyor. Geometrik şekillere benzeyen nesnelerle özgün çalışmalar yapabiliyor.

Örüntü çalışmalarında eksik bırakılan öğeyi tamamlayabiliyor. Nesnelerle özgün örüntü oluşturabiliyor. En çok üç öğeden oluşan örüntüdeki kuralı söyleyebiliyor. Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturabiliyor/ zaman zaman bireysel ilgi ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

Dün, bugün yarın gibi zamanla ilgili kavramları anlamına uygun şekilde kullanabiliyor. Zaman bildiren araçların işlevini açıklayabiliyor. 
Bir problem durumunda probleme çeşitli çözüm yolları önerebiliyor. Çözüm yolları içinden en uygun olanlarını seçip deneyebiliyor. Probleme yaratıcı çözüm yolları önerebiliyor. 

Nesne grubuna belirtilen sayı kadar nesne ekleyip ayırarak basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapabiliyor/basit toplama ve çıkarma işlemlerinde gelişimi devam etmektedir. 

Atatürk’ün hayatıyla ilgili belli başlı olguları söyleyebiliyor. Atatürk'ün getirdiği yenilikleri söyleyebiliyor. Atatürk'ü tanıyor. 
Standart ölçme araçlarını kullanarak nesneleri ölçebiliyor. Uzunluk ve kısalıklarına göre ölçme sonucunu söyleyebiliyor.

Etkinlikler sırasında dikkatini toplama ve sürdürmede zaman zaman bireysel ilgiye ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

-Yaşıyla doğru orantılı bir bilişsel gelişim göstermektedir.

-Bilişsel gelişimi yaşıyla paralel devam etmektedir.

-Verilen bilgileri kavrama özelliklerini gösterebilmekte ve dikkatini yoğunlaştırabilmektedir.

-Dikkat edilmesi gereken olayı durumu fark edebilmektedir

-Nesneleri çeşitli özelliklerine göre eşleştirme, sıralama, gruplama yapabilmektedir.

-Verilen bilgileri anlama, hatırlama, uygulama gibi bilişsel becerilere sahiptir

-Zaman zaman dikkatini yoğunlaştırmada bireysel ilgi ve desteğe ihtiyaç duyabilmektedir

-Bilişsel beceriler olan bilme, anlama, uygulama gibi yeterliliklere sahiptir

-Etkinlikler sırasında kendine güvenini kazandırılması için zaman zaman bireysel ilgi ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

-Sayı, şekil, varlıkları özelliklerine göre sınıflama, sıralama ve benzeri becerilerde gelişimi sürmektedir.

-Olay ya da varlıkların özelliklerini söyleyip karşılaştırma yapabilmektedir.

-Dikkat edilmesi gereken nesne, durum ve olayı söyleyip dikkatini yoğunlaştırabilmektedir.

-Nesnelerle sayı kavramı, şekil kavramı arasında ilişki kurma gibi bilişsel becerilerde gelişimi olumlu olarak sürmektedir.

-Basit neden sonuç ilişkisi kurup açıklamalar yapabilmektedir.

-Algıladıklarını hatırlamada olumlu bir gelişim sergilemektedir

-Sayı, şekil, renk vb. kavram bilgilerinin kazanımı ve ileri düzey bilişsel becerilerde gruplama, sıralama vb. gelişimi devam etmektedir.

-Bilişsel alanın bilme, anlama, kavrama özelliklerini rahatlıkla yerine getirebilmektedir.

-Olay ya da varlıkların özelliklerini gözlemleme yeteneğine sahiptir, dikkatini toplamada çok başarılıdır, algıladıklarını hatırlar.

-Bilişsel alanın ileri düzey davranış özellikleri olan sayı, renk, şekil, sınıflama, sıralama vb. becerilerini de rahatlıkla yerine getirebilmektedir.

-Bilişsel alanın ileri düzey davranış özellikleri olan sayı, renk, şekil, sınıflama, sıralama vb. becerilerini de rahatlıkla yerine getirebilmektedir.

-Nesnelerle sayılar arasında ilişki kurabilmekte, tüm kavramlarda gelişimi olumlu olarak devam etmektedir.

-Dikkat edilmesi gereken durumu olayı fark eder, fakat zaman zaman dikkatini yoğunlaştırmada bireysel ilgi ve desteğe ihtiyaç duyabilmektedir

-Verilen bilgileri kavrar. Sayı, şekil, varlıkları özelliklerine göre sınıflama, sıralama vb. becerilerde gelişimi devam etmektedir.

-Verilen bilgileri çabuk kavramakta ve uygulamaktadır. Gözlem yeteneğine sahiptir.

-Neden sonuç ilişkisi kurabilmektedir. Söylenilen sayı kadar nesne gösterebilir ve doğru olarak sayar. Geometrik şekilleri ve sembolleri tanımaktadır. Dikkatini toplar, nesnelerle gruplama ve sırlama yapabilmektedir

-Nesnelerle sayılar arası ilişkiler, şekil kavrama, sınıflama, sırlama, problem durumları çözme gibi becerilerde gelişimi devam etmektedir.

-Gözlem yeteneğine sahiptir.

-Sayı, şekil, renk vb. kavram bilgilerinin kazanımı ve ileri düzey bilişsel becerilerde gruplama, sırlama da gelişimi olumlu olarak devam etmektedir.

-Verilen bilgileri anlama, hatırlama, uygulama gibi bilişsel becerilere sahiptir

-Nesneleri sayabilmekte, şekilleri tanımaktadır. İleri düzey problem durumları çözme, neden sonuç ilişkisi kurma, sıralama, gruplama becerilerinde gelişimi başarılı bir şekilde devam etmektedir.

-Algıladıklarını hatırlama becerisine sahiptir.

-Dikkatlidir, çabuk algılar, iyi bir gözlemcidir.

-Resimde gösterilen nesnenin adını, rengini, şeklini söyleyebiliyor/olumlu bir gelişim sergilemektedir.

-Duyu organı ile ilgili yaptığımız çalışmalarda nesnenin dokusunu, sesini, kokusunu, boyutunu, tadını kolaylıkla söyleyebiliyor.

-Geometrik şekillerin ismini söylerken zaman zaman desteğe ihtiyaç duyabiliyor. Geometrik şekillere benzeyen nesnelerle özgün çalışmalar yapabiliyor.

-Örüntü çalışmalarında eksik bırakılan öğeyi tamamlayabiliyor. Nesnelerle özgün örüntü oluşturabiliyor. En çok üç öğeden oluşan örüntüdeki kuralı söyleyebiliyor. Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturabiliyor/ zaman zaman bireysel ilgi ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır. Dün, bugün yarın gibi zamanla ilgili kavramları anlamına uygun şekilde kullanabiliyor. Zaman bildiren araçların işlevini açıklayabiliyor.

-Bir problem durumunda probleme çeşitli çözüm yolları önerebiliyor. Çözüm yolları içinden en uygun olanlarını seçip deneyebiliyor. Probleme yaratıcı çözüm yolları önerebiliyor. Nesne grubuna belirtilen sayı kadar nesne ekleyip ayırarak basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapabiliyor/basit toplama ve çıkarma işlemlerinde gelişimi devam etmektedir.

-Atatürk’ün hayatıyla ilgili belli başlı olguları söyleyebiliyor. Atatürk’ün getirdiği yenilikleri söyleyebiliyor. Atatürk’ü tanıyor.

-Standart ölçme araçlarını kullanarak nesneleri ölçebiliyor. Uzunluk ve kısalıklarına göre ölçme sonucunu söyleyebiliyor.

-Öğrenme hızı yaşından beklenen düzeyde ilerlemektedir. Bilişsel beceriler olan bilme, anlama, uygulama gibi yeterliliklere sahiptir. Sayı, şekil, renk vb. kavram bilgilerinin kazanımı ve ileri düzey bilişsel becerilerde gruplama, sırlama, gelişimi devam etmektedir

-Öğrenim hızı yaşından beklenen düzeyde ilerlemektedir

-Bilişsel gelişimi yaşıyla paralel devam etmektedir. Olay ya da varlıkların özelliklerini gözlemleyebilmekte ve karşılaştırmaktadır. Nesneleri çeşitli özelliklerine göre eşleştirme ve gruplama yapabilmektedir. 1den 10a kadar olan nesne ve rakamlar arasında ilişki kurarak söylenilen sayı kadar nesneyi gösterebilmede desteklenmelidir.

-Sayı, şekil, renk ve kavramları öğrenmede gelişimi devam etmektedir. Geometrik şekilleri tanıyarak daire, kare, üçgen, dikdörtgene benzeyen şekilleri gösterebilmektedir.

-Kendisi ve aile bireyleri ile ilgili bilgileri açıklayabiliyor. Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtabiliyor. Anne/babasının adını, soyadını, mesleğini, Anne/babasının saç rengi, boyu, göz rengi gibi fiziksel özelliklerini söyleyebiliyor. Telefon numarasını, ev adresini söyleyebiliyor.

-Sınıfımızda yaptığımız etkinliklerden deney saatinde dikkat edilmesi gereken olaya odaklanıp merak ettiği soruları sorabiliyor. Dikkatini çeken olayı ayrıntılarıyla açıklayabiliyor.

-Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında gösterilen nesneleri rengine, şekline, boyutuna, miktarına, kullanım amaçlarına göre eşleştirebiliyor/ eşleştirmede gelişimi devam etmekte.

Nesnelerin farklı ve benzer özelliklerini ayırt etmede oldukça iyi. Sayıları tanıma ve sayı sayma gibi becerileri ortalama seviyenin üzerinde. Ancak sayıları matematiksel işleme dökme konusunda desteklenmesi gerekiyor. Bilişsel beceri gerektiren etkinliklerde dikkatini yoğunlaştırıyor ve etkinliğini erken tamamlıyor.

Çoğu kavramı ve özelliklerini net bir şekilde biliyor ve buna uygun davranışlar sergiliyor. Yaş düzeyinin üzerinde zihinsel beceriye sahip olması ileri düzeydeki problemlere bile mantıklı ve pratik çözümler üretmesine olanak veriyor. Renk ve şekillerin çoğunu tanıyor ve isimlerini biliyor.

Ardışık bir şekilde sayı saymada herhangi bir sorun yaşamazken rastgele bir sayıyı temsil eden nesne gösterildiğinde sayıyı bulmakta güçlük çekiyor. Bu konuda evde alıştırmalar yapması yararlı olacaktır. Renk ve şekilleri iyi derecede biliyor ve bunu günlük hayatındaki cümlelerine doğru bir şekilde yansıtıyor. Geniş-dar büyük-küçük zayıf-şişman gibi kavramların anlamlarını bilme konusunda sorun yaşamamaktadır.

Geometrik şekilleri tanıyarak daire, kare, üçgen, dikdörtgene benzeyen nesneleri gösterebilir. Belli bir durumla ilgili neden-sonuç ilişkisini destekle kurabilir. Parça-bütün ilişkisini söyler. Zamanla ilgili kavramlar arasında ilişki kurarken desteğe ihtiyaç duyar. Toplama-çıkarma alıştırmalarında desteğe ihtiyacı vardır.

Dikkat edilmesi gereken nesneyi, durumu, olayı fark ederek dikkatini üzerinde yoğunlaştırabiliyor. Etkinliklerde ilgisini uzun süre kaybetmeden etkinliğini tamamlayana dek dikkatini sürdürebiliyor. Olayları gözlemleyerek karşılaştırma yapabiliyor ve olayları oluş sırasına göre sıralayabiliyor. Nesneleri çeşitli özelliklerine göre eşleştirebiliyor ve gruplama yapabiliyor.

Yaşına uygun düzeyde zihinsel beceriye sahip. Dikkat edilmesi gereken nesneyi, durumu, olayı fark ederek dikkatini konu üzerinde yoğunlaştırabiliyor. Yönlendirmelerle daha rahat yapabiliyor. Nesnenin mekândaki konumunu doğru olarak söyleyebiliyor. Olayları gözlemleyerek karşılaştırma yapabilme, olayları oluş sırasına göre sıralayabilme, nesneleri çeşitli özelliklerine göre eşleştirebilme ve gruplama yapmada desteklenerek yapabiliyor.


DİL GELİŞİMİ

Sınıfımızda yaptığımız etkinliklerden oyun saatinde sesleri ayırt etmede, sesin geldiği yönü bulmada, verilen sese benzer sesler çıkarmada oldukça başarılı/ zaman zaman bireysel desteğe ihtiyaç duymaktadır.

Sınıfımızda yaptığımız etkinliklerde konuşurken, şarkı söylerken nefesini doğru kullanabiliyor. Sesinin tonunu, hızını, şiddetini ayarlayabiliyor.

Konuşma sırasında göz teması kurabiliyor. Jest ve mimikleri anlayıp kendisi de konuşurken jest ve mimiklerini kullanabiliyor. 

Serbest zaman etkinliklerinde oyun saatinde arkadaşları ile kurduğu oyunlarda konuşmayı başlatıp sonlandırabiliyor. Konuşmalarında nezaket sözcüklerini kullanabiliyor. Konuşmak için sırasını bekleyebiliyor/arkadaşları ile kurduğu oyunlarda zaman zaman bireysel ilgi ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.
Hikaye saatinde yeni duyduğu bir kelimeyi fark edip anlamını sorabiliyor. Bu sözcük dağarcığını geliştirmesinde önemli bir adım.

Zıt anlamlı, Eş anlamlı, Eş sesli sözcükleri kullanabiliyor.
İlk defa karşılaştığı bir durumu ifade etmede, durum ile ilgili sorular sormada, sorulan sorulara cevap vermede, duygularını resim, müzik drama, öykü yolu ile sergilemede oldukça başarılı/zaman zaman bireysel ilgiye ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

Resimde gösterilen nesnelerin başlangıç seslerini söyleyebiliyor. Aynı sesle başlayan sözcükleri üretebiliyor/zaman zaman bireysel ilgiye ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

Kitaplara oldukça ilgili. Kitapların resimlerine bakarak okumayı taklit edebiliyor.  

Sıralama, sınıflama ve nesneleri amaçlarına uygun olarak kullanma konusunda başarılı ve bu yönde de desteklenip pekiştirme yapılması gerekir. Ayrıca çocuğa sağ-sol kavramları tekrarlanmalı. Bunu kalemi tuttuğun elin hangisi ise o sağ elin, diğeri de sol elin diyerek kazandırabilirsiniz.

Zihinsel faaliyetlerde yaşıtlarına göre oldukça iyi bir öğrenci. Somut kavramlarla birlikte soyut kavramları da çok rahatlıkla algılayabilmektedir. Algıladıklarını çok rahat bir şekilde ifade edebilmektedir. Zihinsel faaliyet gerektiren eşleşme-gruplama-sıralama gibi etkinlikleri çok rahatlıkla yapabilmektedir. Lider ruhludur. Ses öğretimi konusunda oldukça iyidir.

Kavram, sayı, gruplandırma, eşleme v.b çalışmalarda dikkatlidir. Kısa sürede gösterilen resmin ayrıntılarına dikkat eder ve açıklar. Dün, bugün, yarın ile ilgili zaman bildiren kelimeleri cümlelerinde kullanır, yaşantısından örnekler verir. Aynı sesle başlayan nesnelere örnekler verir. Daha önce dinlediği hikaye ve olayları oluş sırasına göre anlatır. Belli bir olaydan sonra ne olacağını tahmin eder.

Çeşitli nitelikteki yap-bozları tamlamada, geometrik şekilleri tanımada ve onlarla özgün ürünler oluşturmada başarılıdır. Çeşitli nesneleri özelliklerine göre eşleştirir ve gruplandırır. Gösterilen iki resimden birinde var olan farklılıkları ve nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları bulur. Okulumuzda bulunan renkli geometrik şekilleri doğru olarak şekil çubuğundan geçirip sıralayabilmektedir.

Varlıkların rengini, şeklini, sayısını söyler; varlıkları büyüklüklerine, şekillerine, miktarlarına göre guruplar, eşleştirir nesne grubundan belirtilen sayı kadar nesneyi ayırır. Ev adresi ve telefon numarasını öğrenmesi önemli bir kazanımdır. Kendine güven duyduğu zaman daha güzel ürünler ortaya çıkaracak ve kendisini daha iyi ifade edecektir. Söz hakkı aldığı zaman istenilen etkinliği başarıyla yerine getirebilmektedir.

MOTOR GELİŞİM


Yönergeler doğrultusunda yürüme, koşma, belli bir yükseklikten atlama, belli bir yüksekliğe zıplama ,tırmanma hareketlerini yapabiliyor/ benzeri becerilerde gelişimi sürmektedir.

Çift ayak, tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerleyebiliyor. Tek ayak üzerinde durup sıçrayabiliyor/gibi becerilerde gelişimi olumlu olarak sürmektedir.

Atlama, koşma,başlama, durma ile ilgili denge hareketlerini yapabiliyor/gibi becerilerde gelişimi devam etmektedir.

Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapabiliyor. Atılan topu elleri ile tutabiliyor. Koşarak duran topa ayakla vurabiliyor. Küçük topu tek elle yerden yuvarlayabiliyor.
Nesneleri toplayabiliyor, kaptan kaba boşaltabiliyor, üst üste yan yana iç içe dizebiliyor. Takıp çıkarıp ipe dizebiliyor. Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirebiliyor.

Büyük kaslarını kullanarak farklı ağırlıktaki nesneleri itme çekme, nesneleri kaldırma ve döndürmede, nesneleri taşıyarak belirli bir mesafeye gitmede yaşından beklenilen performansı gösterebiliyor. 

El ve göz koordinasyonu gerektiren malzemeleri kesip yapıştırma, değişik şekillerde katlama değişik malzemeler kullanarak resim yapmada oldukça başarılı. 

Küçük kaslarını kullanarak nesneleri kopartıp yırtma, sıkma, çekip germe, açıp kapamada yaşından beklenilen performansı gösterebiliyor/gibi becerilerde gelişimi sürmektedir.

Malzemelere elleriyle yada araç kullanarak şekil verebiliyor.
Kalemi doğru tutabiliyor. Kalem kontrolünü sağlayabiliyor. Çizgileri istenilen nitelikte çizebiliyor/ Kalemi doğru tutma, Çizgileri istenilen nitelikte çizme becerilerinde gelişimi sürmektedir.

-Çok hareketli bir fiziksel yapıya sahiptir. Yönergeler doğrultusunda yürüme, koşma, belli bir yükseklikten atlama, belli bir yüksekliğe zıplama, tırmanma hareketlerini yapabiliyor/ benzeri becerilerde gelişimi sürmektedir.

-Çift ayak, tek ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerleyebiliyor. Tek ayak üzerinde durup sıçrayabiliyor/gibi becerilerde gelişimi olumlu olarak sürmektedir.

-Atlama, koşma, başlama, durma ile ilgili denge hareketlerini yapabiliyor/gibi becerilerde gelişimi devam etmektedir. Farklı ağırlıktaki nesneleri itme, çekme ve kaldırmaktadır.

-Etkinliklerde verilen malzemeleri istenilen nitelikte kesme, katlama, çizme konusunda başarılıdır. Denge gerektiren becerileri yapabilmektedir. El-göz koordinasyon becerisine sahiptir. 

-Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapabiliyor. Atılan topu elleri ile tutabiliyor. Koşarak duran topa ayakla vurabiliyor. Küçük topu tek elle yerden yuvarlayabiliyor.

-Nesneleri toplayabiliyor, kaptan kaba boşaltabiliyor, üst üste yan yana iç içe dizebiliyor. Takıp çıkarıp ipe dizebiliyor. Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirebiliyor.

-Yaşıyla paralel bir fiziksel yapı ve hareket becerisine sahiptir. Nesneleri takma, çıkarma, toplama, boşaltma vb. becerileri rahatlıkla yerine getirebilmektedir

-Güç gerektiren hareketleri yapabilmektedir. Büyük kaslarını kullanarak farklı ağırlıktaki nesneleri itme çekme, nesneleri kaldırma ve döndürmede, nesneleri taşıyarak belirli bir mesafeye gitmede yaşından beklenilen performansı gösterebiliyor.

-El ve göz koordinasyonu gerektiren malzemeleri kesip yapıştırma, değişik şekillerde katlama değişik malzemeler kullanarak resim yapmada oldukça başarılı.

-Küçük kaslarını kullanarak nesneleri kopartıp yırtma, sıkma, çekip germe, açıp kapamada yaşından beklenilen performansı gösterebiliyor/gibi becerilerde gelişimi sürmektedir.

-Malzemelere elleriyle ya da araç kullanarak şekil verebiliyor. Kalemi doğru tutabiliyor. Kalem kontrolünü sağlayabiliyor. Çizgileri istenilen nitelikte çizebiliyor/ Kalemi doğru tutma, Çizgileri istenilen nitelikte çizme becerilerinde gelişimi sürmektedir.

-Büyük kaslarını kullanarak koşma, atlama, zıplama, tırmanma gibi koordinasyon ve güç gerektiren hareketleri rahatlıkla yapabilmektedir.

-Topu tutma, hedefe atma gibi ileri düzey motor becerilerde gelişimi olumlu olarak sürmektedir.

-Küçük kaslarını kullanarak toplama, çıkarma, takma, malzemelere şekil verme; kesme, katlama vb. becerileri rahatlıkla yapabilmektedir.

-Büyük kaslarını kullanarak koordinasyon, güç, denge becerilerini rahatlıkla yapabilmektedir.

-Sözel yönergelere uygun olarak ısınma ve jimnastik hareketlerini yönergeye uygun olarak yapabilmektedir. 

Genel olarak bedensel hareketleri ve devinimleri yaş grubundan beklenen düzeyde. Ayrıca makas tutma, kağıt katlama vb el-göz koordinasyonu gerektiren hareketleri yapabilmede yaşından beklenen düzeyde başarılı fakat yine de pekiştirme amaçlı destek olunmalı. İnce motor hareketleri konusunda başarılı, fakat evde kalem tutma, kesik çizgileri birleştirme ve boyama çalışmaları çocuğa pekiştirme amaçlı yapılmalıdır.

Dönem boyunca, okulumuzda yapılan etkinliklerde fiziksel açıdan, yaş özelliklerine uygun bir gelişim göstermiştir. Yürüme, koşma, yuvarlanma, sekme, sıçrama, ip atlama, yakalama vb. bedensel koordinasyon gerektiren hareketleri rahatlıkla yapabiliyor. Kesme, katlama, yuvarlama, yapıştırma, boyama, resim yapma, çizme vb. el-göz koordinasyonu gerektiren hareketleri yapabilmede çok başarılı. Etkinliklerde süreyi çok iyi kullanabiliyor.

Yürüme, koşma, yuvarlanma, sekme, sıçrama, atlama, yakalama vb. bedensel koordinasyon gerektiren hareketleri rahatlıkla yapabiliyor. Kesme, katlama, yuvarlama, yapıştırma, boyama, resim yapma, çizme vb. el-göz koordinasyonu gerektiren hareketleri yapabilmede başarılıdır. Tek ayak üzerinde durma, tek ve çift ayak ile belli bir mesafeye gitme gibi denge hareketleri yapabiliyor.

Nesneleri değişik malzemelerle bağlayabilme gelişimini tamamlamıştır. Bedenini koordineli olarak kullanabilmektedir. Kalemi düzgün tutma gelişimi ve makas kullanma gelişimi devam etmektedir. Bu alanlarda desteklenmesine devam edilmesi önerilmektedir.

Sözel yönergelere uygun olarak yürür, koşar, belirli bir mesafeyi sürünerek gidebilir. Değişik yönlere yuvarlanabilmekte ve uzanabilmektedir. Belirli bir yüksekliğe çıkar, tırmanır, pedal çevirme hareketlerini yapabilir. Küçük nesneleri toplar, nesneleri üst üste dizer, takar, çıkarır, nesneleri ipe dizer ve el becerileri gerektiren bazı araçları kullanır.

Büyük ve küçük kaslarını kullanmada çok başarılıdır. El göz koordinasyonu gerektiren kazanımlardan şekilleri çizme, malzemeleri istenilen nitelikte kesme, çeşitli malzemeleri katlama, yeni şekiller oluşturma vb. hareketleri yapmakta ilgilidir. Nesneleri değişik malzemelerle bağlama çalışmalarında da beklenen başarıyı göstermektedir.

Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapar, şekilleri değişik araçlar kullanarak çizer ve çeşitli malzemeleri değişik şekillerde katlar, kalemi istenilen nitelikte kullanma çabası gösterir. Malzemeleri istenilen nitelikte kesmeye çalışır. Büyük ve küçük kaslarını kullanarak belirli güç gerektiren hareketleri yapmada başarılıdır.

Kağıt üzerine çizilmiş basit şekilleri kesebilmektedir. Hamur gibi yumuşak materyalleri kullanarak 2-3 parçadan oluşan şekiller yapabilmektedir. Modele bakarak daire, kare ve üçgen çizebilir. Yürüme, koşma, yuvarlanma, sekme, sıçrama, atlama, yakalama vb. bedensel koordinasyon gerektiren hareketleri yapabilmede yaşının özelliklerini gösteriyor.

Büyük kas gelişimi ve bedensel devinimleri yaşına göre normal düzeydedir. Koşma, atlama, zıplama, atma, tutma gibi becerileri yapabiliyor. Bunun dışında küçük kas gelişimi gerektiren boyama, çizme gibi hareketleri oldukça iyi yapabiliyor. Kalem tutma ve rakamları yazma çalışmaları yapılmalı ve bu konularda daha başarılı olması sağlanmalıdır.

Okulumuzda yapılan etkinliklerde fiziksel ve bedensel olarak, yaş özelliklerine uygun bir gelişim göstermiştir. Yürüme, koşma, yuvarlanma, sekme, sıçrama, ip atlama, yakalama vb. bedensel koordinasyon gerektiren hareketleri rahatlıkla yapabiliyor. Kesme, katlama, yuvarlama, yapıştırma, boyama, resim yapma, çizme vb. el-göz koordinasyonu gerektiren hareketleri yapabilmede başarılıdır.

Büyük kas gelişimi olarak; büyük olan nesneleri toplar. Sözel yönergeye uygun olarak ısınma hareketleri yapar. Verilen yönerge doğrultusunda (hızlı-yavaş) yürür ya da koşar. Değişik yönlere yuvarlanır, uzanır. Kendisine doğru atılan nesneyi yakalar. Belli bir yüksekliğe tırmanır ve o yükseklikten geriye doğru iner. Verilen nesnelerle değişik şekiller oluşturur.(tahta bloklarla kule, köprü vb.) Küçük kas gelişimi olarak; El becerisi gerektiren bazı araçları (makas, kalem, yapıştırıcı) kullanır. Küçük nesneleri takıp, çıkartır.

Rahatlıkla makası nasıl kullanacağını bilir. Verilen basit şekilleri çizgi üzerinden kesme çabasında bulunur. Çeşitli malzemeleri değişik şekillerde katlar. Malzemeleri istenilen nitelikte yapıştırır. Malzemeleri (talaş ya da oyun hamuru, tuz seramiği vb.) elleriyle sıkarak, yoğurarak basit şekiller verir. Sıvıları bir kaptan diğer kaba boşaltır. Nesneleri kopartır, yırtar. Yırtmış olduğu malzemeyi kullanarak çeşitli faaliyetler çıkartabilir.


SOSYAL- DUYGUSAL GELİŞİM

 Kendisine ait özellikleri tanıtabiliyor. Adını/soyadını, yaşını, fiziksel ve duyuşsal özelliklerini söyleyebiliyor.
Kendini yaratıcı yollarla ifade edebiliyor. Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade edebiliyor.

Olumlu / olumsuz duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ortaya koyabiliyor. Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranabiliyor. Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlayabiliyor. 

Kendi kendini güdüleyip bir işe başlayarak başladığı işi bitirme çabası gösterebiliyor.
 Kendiliğinden iletişimi başlatabiliyor. Grup etkinliklerine kendiliğinden katılarak grupta aldığı sorumluluğu yerine getirebiliyor. Kendisinin ve başkalarının haklarına saygı gösterebiliyor. Gerekli durumlarda nezaket sözcüklerini kullanabiliyor.  

Gerektiğinde lideri izleyebiliyor. Gerektiğinde liderliği üstlenebiliyor. 
Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyabiliyor/Etkinliklerin süresine ilişkin yönergede desteğe ihtiyaç duyabilmektedir.

 Grup etkinliklerinin kurallarına uyabiliyor. 
Hata yapabileceğini kabul edebiliyor. Kendi hatalarını söyleyebiliyor. Kendisini başkalarının yerine koyarak duygularını açıklayabiliyor. Başkalarının hatalarını uygun yollarla ifade edebiliyor. Başkalarının hata yapabileceğini kabul edebiliyor.
Kendisinin ve başkalarının farklı özelliklerini kabul edebiliyor. 

Yaşamın sürdürülebilmesi için gerekli olan kaynakları verimli kullanabiliyor. Günlük yaşamdaki kurallara uyabiliyor. Canlıların bakımını üstlenip onları koruyabiliyor. 
Toplumda farklı rollere sahip kişiler olduğunu aynı kişinin farklı rolleri olduğunu ayırt edebiliyor. 

Kendi kültürünün ve farklı kültürlerin belli başlı özelliklerini açıklayabiliyor. 
 Görsel sanat etkinliklerinde özgün ürün yapabiliyor. 
Çeşitli materyaller kullanarak ritim oluşturabiliyor. Çeşitli sesleri kullanarak müzik oluşturabiliyor. 

Çevredeki güzelliklerin korunma nedenlerini söyleyebiliyor. Çevredeki güzellikleri korumak için yapılması gerekenleri açıklayabiliyor. Çevredeki güzellikleri korumada sorumluluk alabiliyor. Çevresinde gördüğü güzel / rahatsız edici durumları söyleyebiliyor. 

 Atatürk ile ilgili etkinliklere katılıp etkinliklerde aldığı sorumlulukları yerine getirebiliyor. 

Müzik ve ritim eşliğinde hareket edebiliyor.Bedenini kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Nesneleri kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Vurmalı çalgıları kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Basit dans adımlarını yapabiliyor. Müzik ve ritim eşliğinde dans edebiliyor. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı ardına yapabiliyor.

Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını söyleyebiliyor. Başkalarının duygularının nedenlerini ve sonuçlarını söyleyebiliyor.


-Etkinliklere kendi isteğiyle katılarak sorumluluklarını yerine getirmektedir. Grup içerisinde iletişimi kendiliğinden başlatabilmektedir.  Grup etkinliklerine kendiliğinden katılarak grupta aldığı sorumluluğu yerine getirebiliyor. Kendisinin ve başkalarının haklarına saygı gösterebiliyor. Gerekli durumlarda nezaket sözcüklerini kullanabiliyor.

-Olumsuz duygu ve düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilmektedir. Oyunlarında bazen liderliği üstlenmekte bazen lideri izlemektedir. Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda gerektiği gibi davrana bilmektedir. Sınıf içerisindeki araç gereçleri istekli olarak toplamakta ve uygun olarak düzenleyebilmektedir.

-Başkalarının haklarına özen gösterir, arkadaşlarıyla ilişkileri iyidir fakat duygularını söylemede çekimser davranmaktadır. Etkinliklere istekli olarak katılır bazen çalışmasını bitirmede sebat gösterememektedir. Olumlu olumsuz duygu ve düşüncelerini söylemekte ve kendini ifade etmekte bazen çekimser davranmaktadır.

-Başkalarının haklarına özen gösterir, yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranabilmektedir. Arkadaşlarıyla ilişkileri olumludur.

-Etkinliklere kendi isteğiyle katılarak sorumluluklarını yerine getirebilmektedir. Grup içerisinde liderlik özelliği baskındır. Kendisine ait özellikleri tanıtabiliyor. Adını/soyadını, yaşını, fiziksel ve duygusal özelliklerini söyleyebiliyor. Kendini yaratıcı yollarla ifade edebiliyor. Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade edebiliyor.

-Olumlu / olumsuz duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ortaya koyabiliyor. Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranabiliyor. Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlayabiliyor.

-Kendi kültürünün ve farklı kültürlerin belli başlı özelliklerini açıklayabiliyor.

-Görsel sanat etkinliklerinde özgün ürün yapabiliyor.

-Çeşitli materyaller kullanarak ritim oluşturabiliyor. Çeşitli sesleri kullanarak müzik oluşturabiliyor.

-Çevredeki güzelliklerin korunma nedenlerini söyleyebiliyor. Çevredeki güzellikleri korumak için yapılması gerekenleri açıklayabiliyor. Çevredeki güzellikleri korumada sorumluluk alabiliyor. Çevresinde gördüğü güzel / rahatsız edici durumları söyleyebiliyor.

-Atatürk ile ilgili etkinliklere katılıp etkinliklerde aldığı sorumlulukları yerine getirebiliyor.

-Bir olay ya da durumla ilgili olarak başkalarının duygularını söyleyebiliyor. Başkalarının duygularının nedenlerini ve sonuçlarını söyleyebiliyor.

-Arkadaşlarıyla ilişkileri olumludur, paylaşmayı ve yardımlaşmayı sever.

-Başkalarının haklarına özen gösterebilme yönünde desteklenmesi gerekmektedir.

-Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlayabilmektedir.

-Kendiliğinden bir işe başlamakta ve başladığı işi bitirme çabası gösterebilmektedir.

-Müzik ve ritim eşliğinde hareket edebiliyor. Bedenini kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Nesneleri kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Vurmalı çalgıları kullanarak ritim çalışması yapabiliyor. Basit dans adımlarını yapabiliyor. Müzik ve ritim eşliğinde dans edebiliyor. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı ardına yapabiliyor.

-İletişim becerisine sahiptir ve genellikle uyumludur.

-Kendini tanıyabilen, duygularını kontrol edebilen bir öğrencidir.

-Arkadaşlarıyla iletişim becerisine sahiptir. Kurallara uyar, uyumludur.

-Duygularını ifade etmede, nedenini ve sonucunu söylemede zaman zaman cesaretlendirilmesi gerekebilir.

-Başkalarının duygularını anlayıp, paylaşabilmektedir.

-Kendine olan güveninin geliştirilmesi için başarmaya yönelik etkinliklerle, olumlu pekiştireçlerle ödüllendirilmesi gerekmektedir.

-Başkaları ile ilişkilerini yönetebilmektedir.

-Grup etkinliklerine katılıp, grup etkinliklerinin kurallarına uyabilmektedir.

-Gerekli durumlarda kararlılık gösterebilmektedir.

-Sorumluluk alıp yerine getirebilmektedir.

-Duygularının farkındadır, nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilmektedir.

-Kendini tanıyabilen, duygusal ve sosyal özellikleri gelişmiş bir öğrencidir.

-Özgüven duygusunun geliştirilmesine ihtiyaç vardır.

-Zaman zaman kurallara uyum sağlamada, oyuncakların paylaşımında sorun yaşanabilmektedir.

-Gerektiği durumlarda nezaket sözcüklerini kullanmaktadır.

-Kendisine ve ailesine ait özellikleri söyleyebilmektedir.

-Adres ve telefon bilgileri öğretilmeye yönelik desteklenmelidir.

-Başkalarına haksızlık yapıldığında tepki vermesi dikkatli ve sorumlu olduğunu göstermektedir.

-Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler.

-Kendi kendini güdüleyip bir işe başlayarak başladığı işi bitirme çabası gösterebiliyor.

-Gerektiğinde lideri izleyebiliyor. Gerektiğinde liderliği üstlenebiliyor.

-Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyabiliyor/Etkinliklerin süresine ilişkin yönergede desteğe ihtiyaç duyabilmektedir. Grup etkinliklerinin kurallarına uyabiliyor.

-Hata yapabileceğini kabul edebiliyor. Kendi hatalarını söyleyebiliyor. Kendisini başkalarının yerine koyarak duygularını açıklayabiliyor. Başkalarının hatalarını uygun yollarla ifade edebiliyor. Başkalarının hata yapabileceğini kabul edebiliyor.

-Farklılıklara saygı gösterir, farklı kültürel özellikleri kavramada gelişim süreci devam etmektedir.

-Çevresinde gördüğü güzel rahatsız edici durumları söylemesi estetik anlayışının geliştiğinin göstergesidir.

-Grup önünde kendini ifade edebilmektedir.

-Gerekli durumlarda farklı görüşlerini ifade etmektedir.

-Sorunlarını çözemediğinde yetişkinlerinden yardım isteyebilmektedir.

-Gerekli zamanlarda uzlaşmacı bir tavır sergilemektedir.

-Kendisinin ve başkalarının farklı özelliklerini kabul edebiliyor.

-Yaşamın sürdürülebilmesi için gerekli olan kaynakları verimli kullanabiliyor. Günlük yaşamdaki kurallara uyabiliyor. Canlıların bakımını üstlenip onları koruyabiliyor.

-Toplumda farklı rollere sahip kişiler olduğunu aynı kişinin farklı rolleri olduğunu ayırt edebiliyor.

Etkinliklere isteğiyle katılan, ön planda olmayı tercih etmekle beraber, kendini iyi ifade edebilen bir çocuk. Arkadaş ilişkilerinde son derece başarılı, saygılı. Yetişkin ilişkileri olumlu seyrediyor. Sorumluluk sahibi. Denetim olmadığında da gerektiği gibi davranıyor. Sınıf kurallarına uyuyor ve kurallara uymayı içselleştirmiş bir öğrenci.

Etkinliklere kendi isteği ile katılarak sorumluluklarını yerine getirebiliyor. Arkadaşları ile ilişkilerinde son derece başarılı ve saygılı. Türkçe dil etkinliğinde ve diğer etkinliklerde öğretmenin sorduğu soruları cevaplandırıyor. Sınıf içerisindeki araç-gereçleri istekli topluyor, sınıfı düzenleyebiliyor. Yetişkin denetimi olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranabiliyor.

Sınıf içinde yapılan tüm etkinliklere kendi isteği ile katılan, etkinlikler içinde aktif bir öğrencidir. Bu da öğrenmesinin en üst seviyede olmasına yardımcı oluyor. Çoğu zaman kendi başına bir grup kurarak arkadaşlarının da gruba katılmasına önayak olabiliyor. Bazı zamanlarda da yine kendi isteği ile arkadaşlarının kurmuş olduğu oyun gruplarına dahil olabiliyor. Tüm bu özellikler dikkate alındığında kendisine güvenen, verimli çalışabilecek bir öğrenci olduğu gözlemleniyor.

Genel kurallara uyuyor. Grupta uyumlu ve liderlik vasfı var. Özgüveni yerinde. Arkadaş ve yetişkin ilişkileri iyi, Duygu düşüncelerini ifade etmede başarılı. Sorumluluk ve içsel denetim sahibi, haklara saygılı. Sorunlarla karşılaştığında bencil olmayan yapıcı yaklaşımlar gösteriyor. Sınıf içinde sevilen, oyun arkadaşı olarak tercih edilen bir çocuk.

Sınıf içinde yapılan tüm etkinliklere kendi isteği ile katılan, etkinlikler içinde aktif bir öğrencidir. Bu da öğrenmesinin en üst seviyede olmasına yardımcı oluyor. Ayrıca sınıfta sorumluluk almaya isteklidir. Sınıfta oyun grupları oluşturabiliyor. Kendisine verilen liderlik görevini gereği gibi yerine getirebiliyor, başka arkadaşlarının önderliğinde de rahatlıkla gruplara katılabiliyor.

Kendini ifade etmekte zorlandığı için, arkadaşları ile iletişime girmekten çekiniyor. Ancak arkadaşlarını seviyor ve onlara karşı saygılı davranıyor. Çok hassas duygusal bir çocuk. Bazen sebepsiz ağlamaları olabiliyor. Etkinlik ve sınıf kurallarına uymadığı zamanlar oluyor. Nesneleri doğrusal dizme, açık olan kapıyı ya da bilgisayarı kapatma gibi takıntıları var.

Kendiliğinden bir işe başlar, başladığı işi bitirme çabası gösterir. Grup etkinliklerine kendiliğinden katılır. Hata yapabileceğini kabul eder. Fakat olaylara duygusal yaklaşır. Yaşamın sürdürebilmesi için gerekli olan kaynakları verimli kullanır. Estetik bedensel hareketlerle yürür ve dans edebilir. Atatürk ile ilgili etkinliklere katılır ve aldığı sorumluluğu yerine getirir.

Genel kurallara uysa da grup çalışmalarına katılım göstermekten çekiniyor. Tek başına bir eylemi yapmayı daha çok seviyor. Güven sorununu yavaş yavaş aşıyor. Ancak bazen anne ve babasının yanında olmasını istediği anlar oluyor. Aşırı inatçı bir yapıya sahip. İş sonunda verilecek ödül, işi yapması için onu aşırı derecede motive edebiliyor.

Etkinliklere kendi isteği ile katılarak sorumluluklarını yerine getirebiliyor. Grup içerisinde iletişim kendiliğinden başlatabiliyor ve olumsuz duygu ve düşüncelerini teşvikle ifade edebiliyor. Oyunlarda lideri izliyor ve paylaşımcı davranıyor. Sınıf içerisindeki araç-gereçleri istekli topluyor ve düzenleyebiliyor. Yetişkin denetimi olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranabiliyor.

Arkadaşları tarafından sevilen biri. Kendisi de arkadaşlarını ve okulu sevdiğini çoğu kez dile getiriyor. Etkinliklere istekli katılıyor. Ancak bazen yaptığı çalışmayı iyi yapamadığını ya da hiç yapamayacağını söyleyip üzülüyor. Grup çalışmalarında, oyunlarda arkadaşlarıyla olan etkileşiminde oldukça başarılı.

Kendine güveni çok fazla olan bir öğrenci. Yaşıtlarının çok üzerinde sosyal etkileşime ve duygusal zekaya sahip. Hiç tanımadığı biri ile bile çekinmeden sohbet edip, konuşmayı yönlendirip, oyunlar oynayabilir. İlgi duyulmak, sevildiğini hissettirmek onu çok mutlu ediyor. Etkinliklerden çabuk sıkılıyor, sürekli konuşmak, hareketli bir şeyler yapmak istiyor.

Konuşma sorunu yaşadığı için arkadaşları tarafından anlaşılamıyor ve arkadaşları ile olan iletişimde sorunlar yaşıyor. Etkinliklere istekli katılıyor. Arkadaşlarının yardım taleplerini kabul ediyor ve onlara yardımcı olmaktan çekinmiyor. 

Çok duygusal bir karaktere sahip. Kendisini çok güzel ifade ettiği için arkadaşlarıyla iletişimde sorun yaşamıyor. Grup çalışmalarında oldukça başarılı. Arkadaşları tarafından sevilen ve arkadaşlarını seven biri. 

Yaptığım sosyometri çalışmasında sınıftaki en sevilen kişi olarak seçildi. Bu, arkadaşlarına karşı kibar davranmasından ve onları kırmamaya özen göstermesinden kaynaklanıyor. Sorumluluklarının bilincinde. Yaşıtlarının üzerinde zekaya sahip olması ve çoğu zaman kimsenin bilmediği sorulara bile cevap vermesi güveninin artmasını ve bu özelliklerinin gelişmesini sağladı. Ufak bir durumda bile izin istemesi, kurallara bağlılığını gösteriyor.

Güler yüzlü bir karaktere sahip. Bu, arkadaşları tarafından çok sevilmesini sağlıyor. Birbirine darılmış iki arkadaşını kendi çabalarıyla barıştıracak kadar güçlü yapıda. Her türlü etkinlikte, oyunda çok başarılı ve kurallara uyuyor, uymayanları da uymaları gerektiği konusunda uyarıyor. Kendisi de sınıfı ve arkadaşlarını çok seviyor, bunu dile getiriyor. Uyumlu, verilen görevi zamanında tamamlayabiliyor.

Duygularını söyleyerek nedenlerini-sonuçlarını açıklayabilir. Olumlu duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ortaya koyar. Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranır. Kendiliğinden bir işe başlar ve başladığı işi bitirir. Başkalarının duygularını anlar ve duygularını paylaşır. İletişim başlatır. Sohbet eder ,sohbet edilen ortama rahatlıkla katılır. Grupta sorumluluk alır. Almış olduğu sorumluluğu en güzel şekilde yerine getirir.

Başkalarının haklarına saygı gösterir. Ancak koşullara göre hakkını da savunur. Grup etkinliği içerisinde yer alan kurallara uyar. Gerekli olduğu durumlarda kararlılık gösterip lideri izler. Ama lider olmak onu daha çok motive etmektedir.

Başkalarının ve kendisinin özelliklerini kabul ederek uygun davranışı sergiler. Özgün şiir ya da şarkı söyler.Günlük yaşamın gerektirdiği kurallara uyar. Çevresinde görmüş olduğu güzel/ rahatsız edici durumları söyler. Bu duruma bağlı olarak çevresini farklı biçimler de düzenler. Hatalı davranışları dile getirip; kendi hatasını kabul eder.

Canlıların yaşama hakkına özen gösterip ,gerekli olduğu durumlarda canlıların bakımını üstlenir ve onları korur. (Öğrenci İsmi)‘nin sosyal – duygusal alanda hedeflenen davranışların kazanımı sağlanmasına rağmen; uygun model olma /davranışın doğruluğuna göre tutarlı pekiştireç verilmesi davranışların yerleşmesinde yardımcı olacaktır.


ÖZBAKIM BECERİLERİ


Saç tarama, diş fırçalama, elini yüzünü yıkama tuvalet gereksinimi gibi bedeniyle ilgili temizlik kurallarını uygulayabiliyor/ bireysel ilgiye ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

 Giysilerini çıkarma, giyme, düğmelerini açma-kapama gibi giyinme ile ilgili işlerini yardımsız yapabiliyor/bireysel ilgiye ve cesaretlendirmeye ihtiyaç duymaktadır.

 Ayakkabı bağcıklarını bağlama ve çözme gereksiniminde desteğe ihtiyaç duyabiliyor. 
Okuldaki eşyaları temiz ve özenle kullanabiliyor. Okuldaki eşyaları toplayabiliyor. Giysilerini yardımsız katlayabiliyor ve asabiliyor.

Tabağına konulan yiyecekleri yeterli miktarda yiyebiliyor. Sağlığı olumsuz etkileyen yiyecekleri ve içecekleri yemekten/içmekten kaçınabiliyor. Yiyecekleri yerken sağlık ve görgü kurallarına özen gösterebiliyor. Yorulduğu durumlarda dinlendirici etkinliklere katılabiliyor.

 Beslenme ile ilgili araç gereçleri, beden ve çevre temizliği ile ilgili malzemeleri, günlük yaşam becerileri için gerekli araç ve gereçleri doğru bir şekilde kullanabiliyor.
Kendini tehlikelerden ve kazalardan koruyabiliyor. Tehlikeli olan durumları söyleyebiliyor. Kendini tehlikelerden ve kazalardan korumak için yapılması gerekenleri söyleyebiliyor. Tehlikeli olan durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durması gerektiğini biliyor. Herhangi bir tehlike ve kaza anında yardım isteyebiliyor.

 Sağlığını korumak için yapması gerekenleri söyleyebiliyor. Sağlığına dikkat etmediğinde ortaya çıkabilecek sonuçları açıklayabiliyor. Sağlığını korumak için gerekenleri yapabiliyor.

Tuvalet zamanını söylüyor ancak tuvaletini yapmakta zorlanıyor. Yemek kurallarına uymakta zorlansa da genelde tabağını bitirebiliyor. Temizliğine özen gösteriyor, burnu aktığında silebiliyor. Üstünü yardımla giyebiliyor, ayakkabısını giymekte zorlanıyor.

Kendi kendine giyinip soyunabiliyor. Dengeli besleniyor. Bazen yemek seçiyor. Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanıyor. Tuvalet gereksinimine yönelik işleri yardımsız yapabiliyor. Tehlikeli olan durumların farkında değil ve bu gibi durumlara karşı kendini korumakta zorlanıyor.

Tek başına giyinip, soyunabiliyor, boyuna uygun askıya giysilerini asabiliyor. Ayakkabılarını tek başına giyebiliyor. El yüz temizliğine özen gösteriyor, tuvalet ihtiyacının zamanını biliyor ve izin isteyerek tek başına yapabiliyor. Ancak okuldaki araç gereçlere çoğu zaman zarar vermektedir.

Ayakkabısını ve giysilerini kendi başına giyebildiği halde bazen yapamadığını dile getirip yardım talep ediyor. El yüz temizliğine özen gösteriyor. Çoğunlukla yemek seçmiyor ve tabağını bitiriyor. Tuvalet ihtiyacının zamanını biliyor ve izin isteyerek ihtiyacını tek başına giderebiliyor. Kendisine ve çevresine zararlı olabilecek tehlikeli durumları fark edemiyor ve çoğu zaman kendisini ya da çevresini tehlikeli bir duruma sokuyor.

Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır. El, yüz ve vücudunun diğer kısımlarını uygun biçimde yıkar. Tuvalet gereksinimini yardımsız yapar. Yiyeceklerini ayrım yapmadan yer. Yiyecek ve içeceklerin temizliğine dikkat eder. Beslenme araç ve gereçlerini temizlik kuralları dahilinde kullanır. İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutar.

Giysilerini yardımsız giyinir ve yardımsız çıkartır. Çıkartmış olduğu giysilerini katlar. Ayakkabılarını giyer, çıkartır. Duruma ve hava koşullarına uygun olan giyeceği seçer. Yorulduğu durumlarda dinlendirici bir etkinliğe katılır.  Tehlikeli olan durumları söyler ve onlardan uzak durur. özbakım becerilerinde ulaşılması beklenen kazanımlar sağlamıştır. Kazanımların desteklenmesi yararlı olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder